Saturday, July 9, 2022

რუსეთიდან იმპორტირებული “ევროპული” საწვავი


რუსეთ-უკრაინის ომისა და მსოფლიოს მიერ რუსეთის სანქცირებისა და მარწუხებში მოქცევის პარალელურად, ქართული ნავთობკომპანიები რუსეთის ეკონომიკას საწვავის გაზრდილი იმპორტით აძლიერებენ. “სტატისიკის ეროვნული სამსახურის” ინფორმაციით, ქვეყანაში მკვეთრად არის გაზრდილი რუსული საწვავის იმპორტი. გასაღების ბაზრით დაინტერესებული რუსეთისა და იაფი საწვავის მაძიებელი ქართული კომპანიების ტანდემი წარმატებით განხორციელდა. ქართველი მომხმარებლები კი ყოველდღიურად ევროპული საწვავი წარწერის მიღმა დამალულ ევროპის მიერ სანქცირებული რუსეთიდან იმპორტირებულ საწვავს ყიდულობენ.


2022 წლის იანვარ-აპრილში რუსეთიდან საქართველოში 385,678 ათასი ლიტრი საწვავის იმპორტი განხორციელდა, ინფორმაციას საქსტატი” ავრცელებს. 



“ვისოლ ჯგუფის” პრეზიდენტი, სოსო ფხაკაძე კითხვას რუსული საწვავის იმპორტთან დაკავშირებით არ პასუხობს, მისი განცადებით, “ვისოლ ჯგუფი” მუდმივად ეძებს საწვავის იაფ წყაროებს მაგრამ თავს იკავებს წყაროს დასახელებისგან. 


“რაც არ უნდა ვთქვა, მოსახლეობისთვის მაინც მაღალია ფასები და არ არის დამაკმაყოფილებელი, ეს უკვე 30 წელია გამოვცადე. ერთი რამ უნდა ვიცოდეთ - რაში უნდა გვაწყობდეს ჩვენ მაღალი ფასი?! მეტი ფული გვჭირდება, რომ საწვავი შევისყიდოთ, რეალიზაციას პრობლემა ექმნება და არც მინდა გავაგრძელო, ერთი არგუმენტიც არ არსებობს. ერთი ლარი, რომ ღირდესა საწვავი როგორც მოსახლეობას ისე ოპერატორებს გაგვიხარდება. წყაროს ვერ დავასახელებ მაგრამ მუდმივად ვეძებთ წყაროებს სადაც იაფად ვიყიდით საწვავს, ხელშესახები ოდენობით. თუ მნიშვნელოვანი ოდენობით ხელჩასაჭიდ საწვავს იაფად შემოვიტანთ მეორე დილასვე ავსახავთ სადგურებზე”, - სოსო ფხაკაძე.


“ნავთობროდუქტების იმპორტიორთა კავშირის” თავმჯდომარე, ვანო მთვრალაშვილის განხადებით, ბოლო ორ თვეში განსაკუთრებით გაზრდილია რუსეთიდან საწვავის იმპროტი რაც  დაბალი ფასით არის განპირობებული. მიუხედავად ამისა, კომპანიის წარმომადგენლები ღიად არ საუბრობენ ამის შესახებ რადგან მათი იმიჯისთვის საფრთხეს წარმოადგენს. 


“რეგულარის ტიპის საწვავის ძირითადი მომწოდებელი, განსაკუთრებით ბოლო ორ თვეში, რუსეთის ფედერაცია გახდა, რომელიც პროდუქტს საქართველოში მნიშვნელოვანი ფასდაკლებით გზავნის. პლაცის მიხედვით, საერთაშორისო ფასი თითქმის 1400 დოლარია, რუსული ბენზინი გარდაბნამდე სარკინიგზო გზით 900 დოლარი ჯდება ტონაზე. დღეს რუსეთიდან იმაზე მეტი საწვავი ჩემოდის ვიდრე გვჭირდება. მე როგორც ვხვდები, ბევრი არამენავთობე ჩაერთო ამ თემაში, რუსეთიდან ვალუტის გატანა რთულია და პროდუქტის სახით გამოიტანოს ის თანხა. კომპანიები, რომლებიც ამერიკულ კომპანიებთან თანამშრომლობენ, დასავლური იმიჯი აქვთ ამ დროს იმის თქმა, რომ რუსეთიდან შემოგაქვს საწვავი, იმიჯისთვის შავი ლაქაა. არავის არ უნდა ამის დეკლარირება”, - ვანო მთვრალაშვილი.


კერძო კომპანიების პასუხისმგებლობის მიღმა მნიშვნელოვანია სახელმწიფოს როლი. დღეს არსებული საწვავის ღირებულების 30%-ს სახელმწიფოს მიერ დაწესებული გადასახადები შეადგენს. სახელმწიფოს აქვს ბერკეტი, დღგ-სა და მოგების გადასახადის შემცირებით საწვავის ფასი შეამციროს. 


“დღეს დღგ-ს ნაწილში გაცილებით მეტი თანხა შედის სახელმწიფოში ვიდრე ერთი წლის უკან. მაშინ თუ 700$ იყო ფასი დღეს 1300$ გახდა, გაორგმაგდა. სახელმწიფო გადასახადებით ისედაც გაზრდილი იმპორტით მე თანხას იღებს, დღგ-ს ნაწილში უფრო მეტს იღებს”, - ვანო მთვრალაშვილი.


2 თვის წინ საწვავის ფასების ზრდასთან დაკავშირებით პრემიერ-მინისტრმა მთავრობის სხდომაზე გააკეთა განცხადება, კონკურენციის სააგენტოს დაავალა საწვავის ფასის ზრდასთან დაკავშირებით პრობლემის მოკვლევა და ფასის შემცირების გამოსავლებზე მსჯელობა. კონკურენციის სააგენტოს თავმჯდომარის, ირაკლი ლექვინაძის განცხადებით ბაზარზე არსებული ფასები რელევანტურია.


„სამწუხაროდ, ბაზარზე, ჯერჯერობით, კვლავ მაღალი ფასი ფიქსირდება, თუმცა დადებითი ფაქტორი არის ის, რომ ადგილობრივი ვალუტის კურსის გამყარებამ კომპანიებს საშუალება მისცა, არსებული ფასი შეენარჩუნებინათ. ამასთანავე, გაზრდილია წვდომა იაფ წყაროებზე, საიდანაც ქვეყანაში სხვადასხვა ტიპის საწვავის შემოდინება ხდება. ადგილობრივ ბაზარზე საწვავის არსებულ ფასებს სწორედ ეს ფაქტორები განაპირობებს, - განაცხადა ირაკლი ლექვინაძემ.



ავტორები:


გიორგი მაკარაშვილი

მარი შაშიაშვილი

No comments:

Post a Comment